CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 7, 2012

pGaLaMaN aKu...


Apa yg aku nk kongsi ni brdasarkan 
pengalaman hidup aku selama 29 thn
di bumi Allah nie.Bkn nk jadi kaunselor
atau guru agama tapi sekadar brkongsi
ragam kehidupan yg aku lalui.

Aku mengenal alam perkerjaan pada
usia yg awal iaitu selepas tamat spm.
Kenapa aku bekerja? Sedangkan gaji
 mak mampu untuk menyara kami???
Kerana aku nak carik pengalaman.
Aku percaya hanya dgn pengalaman
saja yg akan membezakan kita utk
mendapat peluang pekerjaan yg
lebih baik.
 
Tmpt prtama yg aku bkrja ialah di
restoran makanan segera. Mase ni
tgh tunggu result spm kuar.Gaji yg
ditawarkan mengikut jam. 1 jam 
dibayar RM2.00.Gaji yg dpt tu
bkn dpt belanja sgt pun sb hanya
cukup utk tambang bas prgi & blk keje.
Kene lak aku bdk baru, asyik kene
buli je la.Kalu cuci toilet jek aku,
bile toilet kotor je nmpk muka aku!
Layan je la....Sblm nie prnah gak
g carik keje kt kilang siap kene 
exam lg tp bile dh dpt mrkah yg
tinggi x dpt lak keje tu. Dia blh
bg kt org yg dpt mrkah ala2 gitu.
Mase tu aku dh rase pelik dgn
dunia pekerjaan nie.Nasib la labu!

Tak lama pastu K long ajak dok
umah dia kt Kajang. Dia tlg aku 
carikan keje lak.Kebetulan nasib
aku baik, aku diterima jadi kerani
di Pasaraya Ocean Kajang.Mule2
minta sales girl jek tp rezeki Allah
nk bg, ahkak terime dgn rela hati.
Gaji mase tu rm700 tak msk elaun2.
Brmula la aku mengumpul duit utk
prsediaan masuk U. Dengan izin Allah,
aku dpt smbg belajar di upm. Tapi
bkn kt Serdang....Bintulu okeh!!!!
Program yg ditawarkan pilihan aku
yg ketiga Dip Sains Pertanian.

Mase tu ada lg 1 tawaran utk bt
Dip. Sains Komputer uitm.Aku
mmg x nk pegi dh upm ye la jauh
yg amat tp disebabkan Abg long
asyik psiko aku mcm2, aku turut
kan jugak.Abg long siap bt research
tentang peluang2 pkrjaan utk aku
stelah tamat bljr. Bygkan aku mese 
tu bdk hingusan yg br brumur belasan 
thn.Dh la x prnah naik flight, x prnah
brjauh dr mak pastu g pendaftaran
naik flight sensorg dr Subang ke Kuching
dan ke Bintulu.Nasib aku tak salah
naik flight weiiii kalu tak aku dh
meraban kemane2 ntah.hehehe....
Spanjang prjalanan aku x tido
punyer le takut kalu2 aku trtdo
nt tetibe flight tu dh trbang ke
destinasi lain.huhu....kelako kan.
Tp itu la realiti kehidupan yg telah
aku lalui.Sampai kt Bintulu bnda
prtama yg aku pastikan btl ke aku
kt airport bintulu.hahaha....nasib
betul kalu tak aku bli tiket blk kl
ler.Aku nie penakut nasib baik
aku jumpe sorg mamat nie nk
g daftar gak kt upm.Abg long
dh pesan cari kwn nk naik teksi.
Yg pompuan x nmpk pun jadik
aku joint la mamat nie naik teksi
skali ke upm tp h.set mmg kt tgn
je ar.Stiap prgerakan aku bgtau kak
long.Betape cuaknye aku waktu tu
kalu toreh tgn guna pisau pun gerenti
x kuar darah ar.Abis kuar ape????
hehehe...brmula la kehidupanku
sebagai perantau selama 3 thn
di negeri Sarawak.Apa yg plg sedih
bile thn akhir kt sana abah pergi
menyahut seruan ilahi.Serius tu
pengalaman pahit dlm hidup aku.
Mmg arwah kene strok sblm aku
smbg bljr lg dia pencen awal sb
penyakit strok tu.Yg plg sedih
sb  bile aku smpi kt umah
arwah dh selamat dikebumikan.
Mmg aku meraung x ingat dunia
tapi aku prcaya pada Qada &
Qadar Allah.

Tamat belajar aku isi masa lapang
dgn brniaga kecil2 di sekolah tmpt
mak mengajar.Sbnarnya nk carik
duit poket sebab  nk g interview
sumer guna duit.Aku jenis yg x suka
susahkan mak.Ape yg aku jual???
Sandwich,nuget,sosej,jajan,air,gule2 
& yg swaktu dengannya. Mase tu
dh ada lesen kete sb aku amik lesen
mase cuti sem guna duit ptptn.Ngeh....
ngeh....ngeh....Jadi kete arwah abah
la yg aku guna angkut brg2 tu.
Naper aku brniaga?????
Sebab kalu aku keje mkn gaji susah
asyik nk kene cuti bile nk g amik
borang keje,g interview kire alasan
aku mmg kukuh ar.Duit modal mak 
bg jd aku cume jalankan jek.Duit
hasil tu la aku g interview. Aku
g interview sumernye kt kl, kt mlake
blh kire brape kali jek.Jadi bile
g interview kene duit tmbg bas, duit 
mkn nasib kak long dok kajang jd
tmpt tdo dh ada.Kak long & abg long
la yg brgilir2 anta aku g i.view.
Time kasih byk2 sb diorg tak prnah
jemu bantu aku sampai la aku dpt
tawaran keje di MPOB Bangi.
Jwtn yg di tawarkan Pen. Peg.
Penyelidik Q27 mase tu jwtn
kontrak sthn pastu renew tiap
thn.Bkn senang jwtn kontrak ni
bile nk renew kene present laporan
research yg kita buat dlm bahase
english okehhhh. Mase tu aku
ditempatkan di bhgn biotek
makmal genomik.Penyelidik
majoriti cina n india jadik bahasa
pgantar sumer english.Arahan
dan langkah2 utk bt kajian sumer
english sampai aku blk umah
bt homework ar carik dlm kamus
utk prsediaan esoknyer.Ahkak
tido peluk kamus dik nk bg ilmu
tu serap masuk dlm hati.Hahaha....

Tak lame pastu dpt tawaran keje
tetap di Risda...Seronok sgt la
sb ahkak x sangup keje kt lab dh.
Aku rase mcm jadik robot ar dpt
borak time rehat jek.Kt risda ahkak
boleh borak tak kire mase.hehehe...
Sekian pengalaman ahkak bekerja
dr dulu hingga kini dan alhamdulillah
punyer la merata ahkak keje tp ahkak
tak pernah ada musuh.Mak slalu pesan
tak kisah jauh mane pun kite cari rezeki
yg ptg mulut dan kelakuan kene jaga.
Bak kata pepatah melayu lame
Terlajak perahu blh undur tp trlajak
kata buruk padahnye"
Sekian crite ahkak kali ini....
 

0 comments: