CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, July 5, 2012

pUaSa...


Ramadhan semakin hampir...
Alhamdulillah aku telah brjaya menggantikn
pose2 yg trhutang pd ramadhan lepas.
Last ganti pose smlm sempena nisfu syaaban.
Memule nk ganti pose tu mmg sgt mncabar
sebab bkn sesuatu yg mudah seorg ibu yg
fully bf nk brpose brbanding org lain yg 
tidak fully bf. Mgkin benda nie jadi
bahan ketawa org lain tp aku brani cabar
akan dtg kalau korg fully bf dan lalui
sendiri pengalaman brpuasa sambil
produce susu utk anak baru korg
akan rase bagaimana kami ibu2 yg
fully bf nie kuatkan diri utk brpuasa.
Aku brani ckp korg takkan sanggup utk 
memenatkan diri pam susu bg pd anak 
sebab korg lebih senang utk buka tin ceduk
susu, bancuh dgn air  dan suap pd anak.

Dalam islam pun ada kelonggaran
utk berbuka pose bg ibu2 yg menyusu
sekiranya memudaratkan diri dan anak.
Jadik apa hak korg nk menjadikan isu
nie sbagai bahan gurauan. Sama seperti
mempersendakan perintah Allah. 
Cermin la diri tu sikit sblm nk
ketawakn org lain. Mcm la kau tu
sempurna sgt.Entah2 posepun x abis 
ganti lg. Sori sahabat2ku sebab
emosi trlebih skit arini sebab aku
benci kepada org yg brlagak bagus.
Nasib la mak aku dh bg didikan 
sempurna utk sentiasa mghormati
perasaan org lain dr segi prtuturan,
tulisan dan yg sewaktu dgnnye.

Jom dgr crite psl prjalanan aku
brpose. Aku mmg tgl dgn ank2 je
jd bile bgn sahur mmg menguji skit.
Brlari naik tangga bw mknn dan mkn dlm
bilik sambil susukan fayad adalah 
prkara biasa bg aku kerana nk mengejarkn
waktu. Kdg2 dukung fayad turun kt 
dapur sambil panaskn lauk. Dialah
yg slalu temankn aku brsahur sebab
fayad bgn awal subuh dan yaya pulak 
nyenyak tido smpi brdengkur2.hehe...
Tapi aku akan pastikan yg aku akan
mkn nasi byk, minum radix, susu dutc lady
dan pastinye kurma 4 biji utk bekalan
aku  buka kilang susu waktu siang nt.

Jadual pam tetap kene ikut w/pun kdg2
dpt sikit 3Oz je skali pam. Makin ptg
lg la sikit kuantitinye tp aku tetap
brsyukur sebab masih ada rezeki
utk fayad. Waktu brbuka lak, kdg2
aku cuma minum air utk brbuka sebab
tdokan fayad dl br mkn nasi. Takkpun
kalau dh x tahan lapar jadik je sbelah
tgn suap nasi kt mulut, sbelah lg pangku 
fayad. Sambil2 tu suapkan juga yaya
jadik aku akan bt keje 3 dlm 1. Korg
pernah ke rase sumer nie??? 

Jadik brsyukurlah dgn nikmat yg kita ada
sblm Allah tarik balik sumer nikmat tu.
Aku tetap brsyukur w/pun di uji dgn 
brbagai ujian sebab aku tau sumer ni
menjadikan aku semakin kuat utk
mghadapi plbagai ujian yg akan dtg.
Malam Nsfu Syaaban org lain dpt
manfaatkn mase dgn baca yasin tp
aku hanya mampu brzikir dlm bilik
sambil tidokn anak2. Solat x yah
ckp la mmg express rakyat trutama
magrib sebab waktunye yg singkat
dan time tu jugak fayad mragam nk tido.
Aku tetap mencuri waktu utk
mengajar yaya ngaji muqaddam dan
alhamdulillah anakku yaya dh kenal
huruf dr Alif sampai Ya cuma
sebutannye tak betul sgt.
Malah sebelum tido aku akan
suruh yaya brselawat syifa dan
yaya akan brselawat dgn lancar.
Sambil2 tu baca doa mkn dan sambil
kedua2 tgnku menepuk ank2 kiri dan kanan
(aku baring tgh2 diantara ank2) 
aku ajak yaya brzikir dan dia akan 
ikut sama sehingga terlelap.
 
Walau apapun ujian utk aku,
insyaallah akan kulalui dengan
setenangnye sebab aku adalah
manusia yg susah untuk mengalirkan
air mata. Biarlah hati aku saja yg menangis.
Aku percaya pd janji Allah dan hikmah
dari segala kesulitan yg kulalui pasti ada
balasannya...Insyaallah.
Aku masih mengharap ada sinar di hadapan
yg bakal menerangi kehidupan kami
sekeluarga.....Insyaallah.


0 comments: