CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 20, 2012

mY bF joUrNey...


Baru hari ni aku brkesempatan nk
 brkongsi berkenaan bf nie. 
Aku ada 10 hari lg nk dpt 
diploma dlm misi ini. 
Insyaallah akanku teruskn hingga ke 
peringkat phd. Ada gak kwn2 yg 
baru brsalin trtanya2 macam mane 
aku uruskan susu fayad bile dh naik keje. 
Jgn risau ye kalau ada kengkwn 
yg nk tanya apa2, tanya jek. 
Kalau aku x dapat nk jawab akanku refer 
kepada mentor2ku yg dh 
otai dalam bf ni.

Tiap pg aku akan bgn kul 5.30pg.
Aku akan masak air dulu sambil tu aku
mengepam. Abis pam aku akan
kuarkan susu dr peti ais dan label dari no
1 ke no. 5.

Botol no 1 adalah stok susu
beku yg telah aku cairkan semalaman 
di rak atas peti ais. Stok ni yg aku 
simpan mase aku dlm pantang dulu.
Tiap ari ahad aku akan letakkn susu
beku yg nk digunakan dlm bekas
purple tu supaya mudah nk amik.

Botol no 2 hingga 5 adalah susu
yg aku perah dan simpan di rak 
atas peti ais.Tempoh simpanan susu di 
rak atas peti ais selama 3-5 hari saja.


ni lah gambar botol yg telah
aku labelkan. No ni utk panduan 
pengasuh susu mana yg perlu
di beri dulu.Aku guna s.tape je
bg mudahkn kerja nk melabel.

Pastu aku mskkan susu tadi dlm
cooler beg utk hantar ke nurseri.
Cooler beg ni aku beli kt daiso aeon
pangkalan dgn hrga rm5.Bile 
sampai nurseri pengasuh akan 
mskkn dlm peti ais di rak atas.

Seterusnya aku mskkn botol kosong
dlm c.beg utk aku bawa ke ofis.
Yg biru tu ice pack yg aku baru
kuarkan dr deep freezer. Kt Daiso
ada jual icepack dgn rege rm5.
Icepack yg aku guna ni thn 14 jam
sesuai sgt la dgn kerja aku kdg2
abis meting lewat jd smpi umah
susu masih sejuk lagi. Jadi 
pilihan di tangan kita sebab dh
byk kemudahan utk bf nie.
Tak semestinya perlu guna yg mahal,
kalu keje ofis hour icepack kt daiso 
tu dh memadai utk 8-10 jam.

Bile sumer dh slesai aku akan
aturkan beg2 kt sofa supaya tak
ada yg trtinggal.hehe...nasib la
kuar pintu je terus kete, kalau umah
kt kl nangis aku nk bawa brg2 byk
camni. Mane nk dukung fayad,
mane nk sandang beg.huhu....
Smpi kt tmpt keje sbelah sandang
h.bag, sbelah tgn lg sandang beg pam.
hehe....dan aku akan bawa ke mana2
pergi 2 beg ni.Sebab beg ni sgt penting
untuk fayad.


Nie lak ofis aku.kt sini la aku abiskn
mase aku utk mencari rezeki. Bese aku 
akan pam pukul 10pg, 1 t.hari dan 4.45ptg.
Aku akan pam di meja komputer.
Sambil pam, sambil buat kije.
Nmpk x ada nasi bgkus????
Bile lunch aku dh bgkus mknn
siap2 utk mkn blk keje nt jd aku
x yah singgah kedai bli mknn.
Scara x lgsg aku dpt abiskn byk 
mase ngan anak2 kesygnku.
Nk tau nape kerusi aku ngadap kt 
tingkap?????
Kalu stress atau x byk keje aku
akan pam sambil layan pemandangan 
kt luar tu. Sebab aku sgt2 suke bile
nmpk signboard jusco or tesco.hehe..
Sambil2 tu fikir lunch ni nk g mane?
huhu...jgn mare.

Bile kul 5 ptg akupun brgegas
amik anak2 kt nuseri n blk umah.
Ptg ni mencabar skit sebab time
tu anak2 aku tgh ligat brmain.
Aku akan cuci botol2 yg anta kt
nuseri, kemas beg diorg cepat2,
mandi cepat2, bg yaya mkn cepat2
sebelum fayad mragam nk tido.
Fayad tido awal kul 7.30ptg dan
dia akan mragam bile nk tido.
Sblm trlupa, aku akan kuarkan
1 botol susu beku rendam dlm 
bekas berisi air n letak kt rak atas
peti ais utk guna pd esok hari.
.
 Icepack pun aku mskkn dlm df.
Yg dlm plastik tu ais kiub. Aku
mmg stanby jek takut kalau
blackout blh aku guna.Flask 
nasipun mmg aku beli sbagai 
lgkah brjaga2 utk slmtkn susu.

Itulah serba sedikit aktiviti aku
mengepam di ofis. Stakat ni aku
tak prnah lagi pam dlm kebun,
dlm hilux. Besenya aku akan
pam kt surau R&R, Surau kt
pjbt yg aku meting, kt umah
pekebun yg aku bt lwtn atau dlm 
kete sendiri kalu aku drive la.. 
Tapi aku mmg tabik pd mentor2 
aku yg akan pam di mana saje.
Dasyatkan...yg ptg jgn ponteng
sesi mengepam. Itu adalah
kunci kejayaan dlm misi ini.
Bile mengepam aku akan lihat
gambar fayad yg ni. Kerana
dia...aku sampai ke tahap ini.
Aku nk dia membesar dgn susu
aku sahaja...Insyaallah.




0 comments: