CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 2, 2012

cEriTe rAye kAmI...


Tahun nie turn aku beraya dgn familiku.
Sudah pasti saat nie yg aku sgt tunggu2.
Maklum la kami jarang dapat berjumpa.
Menjenguk mak kt kg pun 2-3 bulan skali.
Kesian kan aku tapi nk bt camner hanya 
dpt brtanya kabar melalui telefon je la.

SEDIH????
Tak yah ckp mmg aku sedih sebab ada
masa aku trlalu rindukan mak.
Mase bulan pose org lain dpt brbuke pose 
dgn mak masing2 tp aku hanya tunggu
saat blk kg tu pun 2 hari sblm raye.
Kalau ikutkan perancangan mmg nk
bawa mak brbuke kt luar tp apakan
daya aku hanya merancang, Allah yg 
menentukan.Sampai je aku kt kampung
kul 1 t.hari adik call bgtau mak kt e.gency
room hospital melaka sebab mase bt
dialisis mak tak sedarkn diri.
Ya Allah besar sgt ujian Mu pada aku.

Aku gagahkan diri pergi ke hospital
sementara husb jaga anak2 kt umah.
Anak2 pun dh penat tempuh prjalanan
yg jauh dr ipoh ke melaka. Uruskan
kemasukan mak ke ICU, jumpe
pelbagai jenis doktor (byk lak doktor
nye, Dr jantung, Dr ICU, Dr medical)
pastu sumer dh selesai, aku balik 
umah utk bawa suami n anak2 berbuke.
Brbuke pun kt kedai je sebab hilang
dh sumer harapan aku. Lepas buke
g ICU sebab Dr dh call nk jumpe
nk bgtau plan rawatan yg bakal
diorg laksanakan dan terangkan
tentang masalah sebenar yg berlaku.
Selesai sume urusan sign pelbagai 
jenis borang prosedur & rawatan ICU
Dr bg aku jumpa mak jap. Mase tu mak
pun dh lemah dan disokong dgn alat
pernafasan. Dalam keadaan mcm tu
mak sempat lg minta maaf kt aku
sebab x dpt nk sediakn rendang ayam
yg aku tringin sgt nk mkn tu. Pilunye
rase saat tu hanya Allah yg tahu dan
tak mampu utk aku kongsikn dgn sesape 
pun perasaan aku waktu tu.
Prosedur  di ICU tak benarkan waris
menjaga pesakit seperti yg
kebiasaan kami adik bradik lakukan.
Biasanye kami akan brgilir2 menjaga 
siang & malam jika di wad biasa.

Subuh2 raye prtama aku dh nangis
sendirian.Tepat jam kul 6 pg aku
minta izin kt suami nk g tgk mak.
Aku terasa sunyi sgt subuh tu tanpa mak.
Bayangkan sepanjang prjalanan
ke hospital aku nangis tanpa
henti sedangkan waktu tu sume
masjid dan surau tgh melaungkan 
takbir raya menandakan kemenangan umat
islam. Dlm hati aku hanya mampu brharap
yg mak ada prkembangan positif.

Indahnye nikmat dpt brsalam dgn insan
yg membesarkan aku dan aku brharap agar
nikmat ini tidak di tarik Allah.Mohon dimaafkan 
segala kesalahan. Kami nangis bersama2.
Hanya aku & mak je subuh tu jd aku
manfaatkn wktu yg ada sebaik-baiknye.
Alhamdulillah lepas 5 hari mak kt ICU
dia ditukar ke wad biasa selama 2 hari. 
Hari raye kami tahun nie hanya
brulang alik ke hospital dan menjadi
sejarah dalam hidup aku utk selamanya.

Sehingga kini aku masih teringin nak
mkn rendang ayam yg mak msk tp
tak tau bile agaknye hajat tu kesampaian.



0 comments: